19. september 2020

Da "Allersflyet" kom til Skudeneshavn ... og litt flyhistorie

"Allersflyet" i ytre havn i Skudeneshavn tidlig på 1930-tallet.     Ukjent fotograf

Et sjøfly har landet i ytre havn i Skudeneshavn en gang tidlig på 1930-tallet.
Og som bildet viser .... alle med robåt er ute og sjekker hva det er som skjer.
Dette bildet ble det etterlyst informasjon om i 2011 som nr 3 i serien "Skudenesbilder- Hvem-Hva-Hvor og Når er dette?"

Det viser seg at det er ukebladet Allers som er på reklameferd  rundt om i Norge.
Rolf Høines ble kontaktet og kunne bekrefte at "Allersflyet" i sin tid også hadde vært i Skudeneshavn.

Og en henvendelse til Allers i 2011 bekreftet saken. Allers svarte slik:
Allers nr 19, 19. mai 2011 side 5

  "Allers leide dette flyet for å fotografere by og bygd, og bildene ble publisert i Allers, eller Allers Familiejournal som det het den gangen.
Det var store interesse for flyet og ikke minst for bildene som ble publisert. Kanskje noen der ute husker noe mer eller har bilder? Vi vil gjerne vite det!  Mvh Hanne"


Det viser seg at Fritz Simonsen husket mer.
I sin bok "Minner fra Skudeneshavn 1930-1950" skriver han bl.a.:
" Et uvanlig besøk". 
"Det var ukebladet Allers som kom til Skudeneshavn med et sjøfly: "På sine flottører seilte den helt inn til Badehuset, slik at alle kunne se den". - Ukebladet Allers ble delt ut gratis, og de som turde fikk bli med en tur opp i lufta over Skudeneshavn." (side 70, mer info der)


"Allersflyet" er kjent langs hele den norske kysten ... man kan idag finne på nettet rapporter fra Kragerø, fra Molde .... og fra Saltstraumen ... der var flyet ustyrt med ski, gikk tom for bensin og nødlandet på et jorde. Dette var vinteren 1935/36 (Kilde: Saltstraumboka 2009).
- Så dette opplegget var så populært at det har vart i mange år ...


De store norske ukebladene var populære ... vokste fram på slutten av 1800-tallet og kom etterhvert i store opplag.
Populariteten varte i lang tid ...., men de siste tiårene har opplagene falt dramatisk.
Allers hadde et opplag på 220.000 i 1970 ... i 2019 er det på 39.000
Det er nå Hjemmet som har størst opplag i Norge med 127.000.

En mengde komplette utgaver av Allers fra årene 1915 til 1921 er lagt ut på nettet ... av alle steder i USA av Pacific Lutheran University, se under Kilde.

Tilbake til flyhistorien ... i ca 1930 kalte Fritz Simonsen "Allersflyet i Skudeneshavn "Et uvanlig besøk".
De første som fikk et fly opp i luften var Brødrene Wright i USA i 1903.
Bleriot fløy over Den engelske kanal i 1909 ... Trygve Gran over Nordsjøen fra England til Norge i 1914.
Og Charles Lindberg over Atlanterhavet i 1927.

Den første faste flyrute i Norge var mellom Stavanger - Haugesund - Bergen, og startet opp 16 august 1920.
Det ble fraktet post, og flytypen hadde plass til 2 passasjerer.
Men allerede i oktober ble ruten lagt ned ... det var ikke økonomi i driften.
(Kilde: Sverre Utne Reitan: "Luftfarten på Haugalandet", side 11.)

Men allerede 6 år før dette hadde det vært flyoppvisning på Haugalandet ...  den 25. mai 1914 ... på bruksnr. 4 på Moksheim:
Pierre Chanteloup  (1890-1976) i 1913.
Reisende i flyakrobatikk
På Moksheim 25. mai 1914
Bilde fra Wikipedia

Flyet var en "dobbeltdekker" ... kom med båt og ble fraktet landeveien til Moksheim. Der ble det satt sammen og den 24 årige  franske "flyakrobaten" Pierre Chanteloup (f. 1890) hadde flyoppvisning.
Det ble satt opp ekstrabåter fra Haugesund og Karmøy, og ca 6000 mennesker møtte opp. (Kilde: Sverre Utne Reitan: "Luftfarten på Haugalandet", side 11.)

Før oppvisningen på Moksheim hadde Chanteloup opptrådt i Stavanger den 24. mai 1914. Der var det så dårlig vær at det nesten gikk galt.
Her er en fyldig beskrivelse (Rogalands Avis fra den 19. desember 2014):
"Flyoppvisningen som ble tatt av vinden"

Den 27. mai 1914 var det oppvisning i Larvik (Østlandsposten 11. februar 2003): "Utrolig luftdans over Yttersø" . 
"Luftdansen" beskrives detaljert i artikkelen ... journalisten er  meget imponert!



Det var pionertid .... og som nevnt var første flyrute i Norge den kortvarige ruten i 1920 mellom Stavanger via Haugesund til Bergen.
Den første flyruten Oslo - Haugesund startet  Widerøe 17. juni 1934 via Stavanger og Kristiansand.
Det var plass til 3 passasjerer og post. Turen tok 5 timer og 10 minutter. (Kilde: Sverre Utne Reitan: "Luftfarten på Haugalandet", side 11.) 

I dag ville vi kommet til Kanariøyene på denne tiden ... hvis vi kunne reise ... og det ikke var for Korona.


Skudeneshavn  19. september 2020

Jan Marton Jensen



Kilde:

Om Allers på Wikipedia
https://no.wikipedia.org/wiki/Allers 

Om Allers i Store Norske Leksikon
https://snl.no/Allers 

Viktor Schlytter: "og ellers: Allers", 1984, side 90: Om "Allersflyet" sommeren 1929.
https://www.nb.no/items/16da1557c6a709b7b5a7a5b4a741160f?page=93&searchText=fly

Fritz Simonsen
2002
"Minner fra Skudeneshavn 1930-1950"
Avsnittet om Allersflyet er kalt: "Et uvanlig besøk", side 70

Saltrstraumboka 2009
"Flybesøk i Saltstraumen vinteren 1935-36"
https://saltstraumen.info/2009


Skudenesbilder i 2011
Skudenesbilder 2011: "Hvem-Hva-Hvor og Når er dette" Bilde nr 3 

Pacific Lutheran University Archives
2015
Utgaver av Allers for årene 1916-1921
https://issuu.com/search?q=allers 

Opplagstall norske ukeblader 1991-2019
http://medienorge.uib.no/statistikk/medium/Ukepresse/93

Sverre Utne Reitan
November 2003
"Luftfarten på Haugalandet. Fra 1914 til 2004"

Om Pierre Chanteloup (1890-1976)
http://memoireairfrance.canalblog.com/archives/2017/05/05/35251488.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar