DS "Ryfylke" og DS "Kvitsøy" henter passasjerer fra DS "Dresden" 21. juni 1934 Foto: Ketura Jacobsen |
Åpningsbildet
Åpningsbildet her er fra torsdag 21. juni 1934, i 4-tiden om ettermiddagen.
Det viser hvordan 340 tyske passjerer fra DS "Dresden" som hadde overnattet i Skudeneshavn ble hentet herfra for videre transport til DS "Stuttgart" som lå ved Kopervik, derfra til Stavanger og så retur til Tyskland. DS "Stuttgart" var seilt opp fra Bremen da havariet til DS "Dresden" ble kjent.
Fotografen av bildet er Ketura Jacobsen (1882-1967), og originalen er et filmnegativ i såkalt "postkort-format", se Kilde. Eier av negativet er Olav Falnes.
Ketura Jacobsen var den store atelierfotografen i Skudeneshavn fra tidlig på 1900-tallet til ca 1920.
I 1934 er hun 52 år, og det er Rasmus P. Thu (1864-1946) som nå er atelierfotograf i Skudeneshavn. Han holdt til Halvorsbakken 11 og var virksom her fra 1926 til 1938.
"1. mai" 22. juni 1934 s2 Utdrag |
Avisomtale i Stavangeravisa "1. mai" om denne avgangen fra Skudeneshavn
Journalist fra Stavangeravisa "1. mai" har vært i Skudeneshavn den 21. juni. Og fra avisa for den 22. juni side 2 tar vi med et utdrag fra en lengre artikkel:
"I eftermiddag i 4-tiden kom "Ryfylke" fra Stavanger for å hente tyskerne.
De blev samlet på torget, hvor lederen som blev valgt efter forliset, holdt en takketale til byens borgere.
Derefter marsjerte en til dampskibskaien, hvor dpsk "Kvitsøy" førte tyskerne ut til "Ryfylke", som stakk for dypt til å komme inn til kaien.
Da tyskerne gikk ombord hadde de hendene fulle av einer og kreklinglyng, - alle skulle ha minner og billeder med fra den verdensberømte turen.
Efter som det så ut til var mangt et vennskapsbånd knyttet på de få timer, og da båten seg ut fra kaien gjenlød luften av "danke - danke" - og skrekkelig uttalte pikenavn!
Sanger blev sunget, og da "Ryfylke" endelig gled ut fra havnen i 5-tiden sang man "Ja, vi elsker" og hurraene gjallet.
Båter i mengder vrimlet på havnen. Motordur og glade farvelhilsener blev hujet fra båt til båt.
- Nu ligger byen mer i sine gamle folder igjen, men ennå er sinnene opskaket av hendelsen."
DS "Dresdens" forlis 20. juni 1934
DS "Dresden" med 975
passjerer og en besetning på 323, tilsammen 1298 mennesker ombord,
berørte Arsgrunnen ved Bokn, og begynte å ta inn vann, SOS ble sendt av
kapteinen kl. 18.30 den 20. juni.
DS "Dresden" i Hestvika juni 1934 Foto: Bergens Sjøfartsmuseum |
Skipet tok inn så mye vann at det raskt måtte finne et sted å settes på land, dette ble i Hestvika ved Blikshavn.
Ruteskipene
"Kong Harald" og "Kronprinsesse Märtha" var alarmert av SOS-signalet.
De kom raskt til havaristen, kunne legges seg inntil og tok ombord 782
tyskere. Disse ble fraktet til Stavanger og innlosjert der, på hoteller,
på Solborg, i Madlaleiren og på Sola.
Men over 500 var gått i livbåter og var kommet til land og måtte tas hånd om der.
Det strømmet til med folk som ville hjelpe, og de strandede passasjerne ble kjørt i privatbiler til Skudeneshavn og Kopervik, til Kopervik kom 176, til Skudeneshavn kom dobbelt så mange: 340.
Fem busser som ble satt opp fra Kopervik ble det ikke bruk for, privatbilene hadde allerede vært der og tatt hånd om transporten. (Stavangeravisa "1. mai" 22. juni side 2)
Omfattende avisdekning av havari og hjelpearbeid
Men misnøye i Skudeneshavn om dekningen av hjelpearbeidet der
Avisdekningen av DS "Dresdens" havari og redningsarbeid var omfattende, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
Under Kilde er lagt inn norske avisoppslag med søkeord "Dresden" for perioden 21-23- juni 1934.
Hgsd. Dagblad 23. juni 1934 Utsnitt Brev fra Gilje/ Midbøe |
Men i Skudeneshavn var man misfornøyd.
Det virker som avisene i Haugesund ikke fikk kommet seg til Skudeneshavn og formidlet det omfattende hjelpearbeidet i byen, der 340 nødstedte fikk omsorg, kost og losji i en stor dugnadsinnsats.
Derimot hadde avisene reportasjer fra Kopervik om det gode hjelpearbeidet der.
På den skjeve dekningen reagerte ordfører Gilje og lensmann Midbøe. De sendte brev til de lokale avisene om "Dresden's forlis", se oppslag i Haugsunds Dagblad 23. juni 1934. Avisen skriver:
"Fra Skudeneshavn har vi mottatt følgende:
"Foranlediget av at distriktets aviser i sine spaltelange, flersidige beretninger om forliset, landsetningen og innkvarteringen av passasjerer og besetning fullstendig har oversett at Skudeneshavn eksisterer, maa undertegnede faa lov aa be om plass for nogen ord (Stavanger er tilstilet det samme)".
Så følger en lang redegjørelse om det gode arbeidet i Skudeneshavn, hele avisinnlegget er det lenke til under Kilde.
Endre S. Andersen fotograferte også
Vi vet at Ketura Jacobsen har fotografert åpningsbildet øverst.
Men flere har tatt bilder, som Endre S. Andersen (1905-1974).
Han var trygdesjef og også speiderleder i Skudeneshavn.
Etter ham er det en rekke speiderbilder fra årene 1927-1946.
DS "Ryfylke" og DS "Kvitsøy" 21.6. 1934 Foto: Endre S Andersen |
Endre har også vært på plass 21. juni 1934 og fotografert DS "Ryfylke" og DS "Kvitsøy". Hans bilde er nesten identisk med Ketura sitt. Så Endre og Ketura har knipset omtrent samtidig.
Men Ketura som den profesjonelle har valgt å tydeliggjøre fremst i motivet den store folkemengden som var der, og dermed skaper hun mer innhold og dybde i bildet. Keturas bilde forteller rett og slett en bedre historie.
Postkort "Tyskere fra D/S Dresden i Skudeneshavn" 21. juni 1934 |
Det er naturlig at en så stor hendelse som "Dresden"-forliset ble det laget postkort av. Det er kjent fem slike postkort, tre fra Skudeneshavn og to av "Dresden" i Hestvika. To av motivene fra Skudeneshavn viser den store folkemengden på torget i Skudeneshavn. Her vises ett av disse postkortene.
Og så har et av postkortene fra Skudeneshavn et motiv som nærmest er en søster av åpningsbildet øverst. Det har fått teksten:
"De skibrudne fra D/S Dresden forlater Skudenes havn."
Lenke til dette postkortet her:
https://photos.app.goo.gl/JUoTekntP17Fu3yE8
Det må være Ketura Jacobsen som har tatt bildet til dette postkortet, og likeså de andre bildene fra Skudeneshavn det ble "Dresden-postkort" av ... som nevnt er filmnegativet til åpningsbildet i såkalt "postkort-format".
Mht bilder av DS "Dresden" fra Hestvika er det kjent at Margit Petersen (1881-1955), fotograf i Haugesund, har fotografert "Dresden" etter at den har veltet. Hennes bilde ligger på Wikipedia.
Men hvor ble postkortene produsert?
På ett av postkortene med motiv fra Hestvika er baksiden kjent, og det er stemplet:
"Photo-Haus"
"WILH. JACOBI"
"TRIER, Fleichsstr 49"
"Ecke Jakobsspitalchen"
Ikke uventet er her postkort-utgiveren tysk: et "Photo-Haus" fra Trier.
Det kan være Margit Petersens som har vært fotograf her, mens det var Ketura i Skudeneshavn.
Kanskje de har samarbeidet om postkortutgivelse?
Gjennom sitt yrke som atelier- og postkort-fotograf har spesielt Ketura vært aktiv mot postkortprodusenter.
Dokumentasjon av bilder og postkort for dette blogginnlegget er lagt i et eget album, se Kilde.
Der er det mer informasjon.
Avslutning
En nylig produsert video om "Dresden"s forlis er lagt ut på Youtube av Arne Bratland. Anbefales.
Under Kilde er også lenke til "Fotografiets historie". Anbefales.
Mht vår lokale fotohistorie for Skudenes ... så har vi i dette blogginnlegget møtt en aktiv Ketura Jacobsen i året 1934, med både bilder og postkort. Det er en verdig avslutning for en dyktig fotograf.
For i 1934 var det profesjonelle fotograf-yrket kraftig på retur ... folk fotograferte selv med egne fotoapparat.
Slik ble flere og flere bilder tatt, av famile og i arbeidsliv, og i fritid.
Mer og mer ble dokumentert for ettertiden, slik Endre S Andersen har gjort det med sine speiderbilder.
Ketura Jacobsen og Endre S Andersen var begge på samme sted, til samme tid, og tok identiske bilder i Skudeneshavn den 21. juni 1934 klokka 4 om ettermiddagen.
Vi kan si at her har vi "stafettvekslingen" der fotografering etterhvert ble mer og mer allemannseie.
Og der er vi 100% idag ...
Skudeneshavn 30. november 2024
Jan Marton Jensen
Kilde:
Olav Falnes
Juni 2023
https://www.erlingjensen.net/d-s-dresden/
26. februar 2024
Arne Bratland
Video på Youtube
"Dresden - Dampskipet med 1300 personer ombord som havarerte på Karmøy 1934":
https://www.youtube.com/watch?v=2T60ss1CloI
Oktober 2003
Erik Bakkevig
"Skipsforlis gjennom tidene fra Skudefjorden til Bømlahuk"
Om "Dresden" side 67 - 71:
https://www.nb.no/items/572eda95efbcbd00af0ee741690e7eca?page=69&searchText=%22Dresden%22
Nettbiblioteket
21.juni-23. juni 1934
Oppslag med søkeord "Dresden" på norske aviser fra dagene 21. juni til 23. juni 1934.
Her er det mye stoff, i aviser fra hele landet:
https://www.nb.no/search?q=%22Dresden%22&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=19340621&toDate=19340623
23. juni 1934
Haugesunds Dagblad
Artikkel side 2 der avisen publiserer melding fra ordfører Hans Gilje og lensmann David Midbøe.
Og redaktøren beklager at avisen ikke har hatt god nok dekning av innsatsen i Skudeneshavn.
Artikkel kalt:"Dresden's forlis" : Lenke
Skudenesbilder
Album med speiderbilder 1927-1946 tatt av speiderleder Endre S. Andersen: Lenke
Skipshistorie:
Skipsarkiv Rogaland
Om DS "Ryfylke"
https://www.skipsarkiv-rogaland.net/fartoey%20-%20passasjerfartoey%20-%20Ryfylke%201931.htm
Om DS "Kvitsøy" (Som opprinnelig het DS "Rogaland", og til slutt DS "Haukelid")
https://www.skipsarkiv-rogaland.net/fartoey%20-%20passasjerfartoey%20-%20Rogaland%201878.htm
Om DS "Dresden" (opprinnelig navn: Zeppelin)
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Zeppelin
Om DS "Stuttgart"
https://de.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_(Schiff,_1924)
Fotografihistorie:
7. mai 2020
NDLA - Norsk Digital Læringsarena
Fagartikkel om fotografiets historie
"Fra camera obscura til 360": Lenke
Om Postkort-format fotoapparater
http://camera-wiki.org/wiki/Postcard_format
5. september 2022
Om Kodak Modell 3A Postkort-kamera
https://postcardhistory.net/2022/09/the-kodak-model-3a-postcard-camera-and-the-velox-postal/
Skudenesbilder
Dokumentasjonsalbum for dette blogginnlegget
"Passasjerer fra "Dresden i Skudeneshavn": Lenke
30. juli 2023
Blogginnlegg på "Historiske Glimt fra Skudenes"
"Fotohistorie - Om R.P. Thu og hans panoramabilde fra Skudeneshavn 1923"
https://historiskeskudenes.blogspot.com/2023/07/fotohistorie-om-rp-thu-og-hans.html
Interessant historie!
SvarSlettFlott reportasje, takk Jon Marton
SvarSlett