Seilskute blir kjølhalt og omkalfatret på søre enden av Korneliusholmen Fotograf: Ukjent |
Bildet over her viser en tilsynelatende alvorlig hendelse i havneområdet i Skudeneshavn en gang i begynnelsen av 1900-tallet. En skute er krenget helt over ... og det velter røyk ut ved akterenden.
Hva er det som skjer?
Vi er på søre enden av Korneliusholmen.
Det som skjer her er et helt nødvendig vedlikehold av treskuter.
- Kjølhaling
- Omkalfatring
- Bunnsmøring
Kjølhaling og Kalfatring (Wikipedia)
"Kjølhaling, er å krenge et fartøy så mye over på siden at en kan komme til å arbeide under bunnen på det, én side av gangen. Til kjølhaling ble det brukt kraftige taljer, halinger og spill. Som regel ble den ene enden av taljen festet et stykke opp i masten(e). Den andre enden ble godt festet på en lekter eller i en kai på land, ...
Kjølhaling ble foretatt først og fremst for å stoffe og tette bordkledningen med drev og bek, såkalt kalfatring. I mange havner var det kjølhalingsklamper hvor en kunne feste taljeblokken."
Omkalfatre
Dette ordet har altså opphav i en helt konkret og nødvendig vedlikeholdsoperasjon for treskip.
Ordets opphav er opprinnelig arabisk (Store norske leksikon):
"Nederlandsk kalfateren, fra arabisk qálfata, ‘tjærebre skip’".
Men så har ordet fått en utvidet og generell betydning i det norske språk:
"Å forandre noe helt eller fra grunnen av, eller å snu opp/ned på noe."
Maleri av Dag Einar Alfsen
Vi er så heldige at denne operasjonen på Korneliusholmen er tydeliggjort i et maleri av Dag Einar Alfsen:
Kjølhaling og omkalfatring på Korneliusholmen Maleri av Dag Einar Alfsen |
Her ser man arbeidet er kommet så langt at de omkalfatrede bordgangene kan tettes med varm bek.
Og man skimter vindespillet inne på Korneliusholmen, samt arrangementet med en kraftig fotblokk på kaien.
Rester av vindespillet idag
Vindespill på Korneliusholmen Foto: Jan Marton Jensen 28.9.2022 |
Dette bildet viser restene av vindespillet slik det fremstår idag. Selve trommelen og gearene er borte, men man aner størrelsen ved diameteren på denne nedfelte sirkelen, den er 2,5 meter. Og man ser i ytterkanten restene av stoppmekanismen.
Hadde man hatt trommelen og gearene ville det vært et komplett anlegg som kunne fortelle en historie.
Nå er anlegget mangelfullt og budskapet er skjult for de uinnvidde.
Dette er et av de meste besøkte utsiktstedene i Skudeneshavn, og det er nok mange som spør seg hva denne sirkelen betyr.
Derfor skulle det på dette stedet vært et opplysningsskilt.
Her har man i friluft et av de få konkrete objektene fra seilskutetiden i Skudeneshavn.
Maleriet til Dag Einar Alfsen er en ypperlig kandidat til illustrasjon på opplysningsskiltet.
Og så kunne man avslutte med å vise til neste trinn i utviklingen av skipsvedlikehold, og som er i bruk den dag idag.
For tvers over på Steiningsholmen har vi tørrdokken til Skude Verft.
Skudeneshavn 29. september 2022
Jan Marton Jensen
PS:
Det er kommet melding at 3 blokker fra kjølhalingsanlegget på Korneliusholmen er tatt vare på.
Disse oppbevares på Tollbodnaustet. Bilde og mer info her: Lenke
Kilde:
Wiki om Kjølhaling
https://no.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8lhaling_(skipsfart)
Store Norske Leksikon om Omkalfatre
https://snl.no/omkalfatre
Det er kommet melding at 3 blokker fra kjølhalingsanlegget på Korneliusholmen er tatt vare på. Se mer info og lenke under PS, rett over her.
SvarSlett