"Skonnertbrigg "Enos" af Skudenes" Tegnet av Severin Olsen 1877 Bildeeier: Leif Naley |
Dette flotte åpningsbildet av skonnertbriggen "Enos af Skudenes" er tegnet av Severin Olsen i 1877.
Han var som sjømann ombord på mange seilskuter, og har tegnet alle disse i et hefte som idag eies av Leif Naley.
Heftet er skannet av Museet i Skudeneshavn, og noen av bildene er lagt ut på "Tidsmaskinen", herunder bildet av "Enos", se Kilde.
Til et av Severin Olsen sine bilder på Tidsmaskinen er lagt til informasjon av Jostein Hellesland om sjømannen, og tegneren, Severin Olsen, se Kilde. Her er det mye informasjon om skipsførere og skipsredere i Severin Olsen sin slekt.
"Enos" er et bibelsk navn, han var barnebarnet til Adam og Eva, og flere skip har hatt dette navnet.
Vår "Enos" ble sjøsatt i 1871 i Skien, og vi skal se litt nærmere på redere og skippere, men vi starter med skipsbyggeren:
"Enos" sjøsettes "Correspondent" i Skien 10. mars 1871 |
Om skipsbygger Carl Andreas Hansen
Skipsbygger Carl Andreas Hansen (1843-1935) var født i Suldal. Han
var prestesønn men utdannet seg som snekker og skipskonstruktør. Etter å
ha arbeidet i Bergen ved landets største skipsbyggeri den gangen, fikk
han kongelig stipend på 100 speciedaler for å studere skipsbygging i
USA, der var han 2 år.
I 1867 kom han til Skien, da var han bare 24 år, se info om ham på Lokalhistoriewiki under Kilde:
"Ble i 1867 skipsbyggmester og leder av det nystartede skipsbyggeriet hos Hans Cappelens Enke, Skien."
Og han har bygget på bestilling en skarpseiler som skulle gå inn i den såkalte "Messina-farten", dvs fruktfarten fra Middelhavet til Nord-Europa og Skandinavia.
Redere
Skonnertbriggen "Enos" ble bygget i Skien ved "Handelshuset Hans
Cappelens Enkes Skibsværft" og i 1871 levert til rederne Andreas
Hansen (Åkra), Aanen Pedersen og Truls Pedersen (Skudeneshavn), Jens Skammenes (Skudenes) , Johannes Larsen (Liknes/Åkra/Stava)
og Nils Simonsen (Stava). (Kilde: Skudeneshavn sjøfartshistorie side 43-44).
Her ser vi 6 redere fra Vest- og Sør-Karmøy som har gått sammen i et partsrederi, dette for å spre risiko.
De har hatt omtrent like parter, men det er grunn til å tro at initiativet til prosjektet er kommet fra Åkra (Andreas Hansen) og Stava (Nils Simonsen - "Store-Nils").
Andreas Hansen (1806-1885), gjestgiveren på Åkra, førte regnskapet for "Enos" og var såkalt "korresponderende reder", og Nils Simonsen sin svigersønn Johannes Larsen Liknes var den første skipper.
Andreas Hansen var den første ordfører i årene 1837-1844 i daværende "Skudenes formannskapsdistrikt", som omfattet Skudenes og Åkra.
Se artikkel av Odd Henning Johannessen under Kilde.
Skippere
Johannes Larsen Liknes 1871-1882
Truls Pedersen 1883-1888
Hans Andreas Falnes 1889-1893
"Messina-farten"
Frakt av frukt, kjent som "Messina-farten" fra Messina på Sicilia til St. Petersburg, var forbeholdt de raskeste seilskutene, gjerne "klippere":
"Norsk skipsfart fikk også fotfeste ... i så spesielle trades som f. eks. fruktfarten fra Middelhavet. Til denne farten ble benyttet små raske skonnerter" ... "Norske skipskonstruktører på 1700- og 1800-tallet", side 18, se Kilde.
Ved levering i 1871 skriver lokalavisen "Correspondent" i Skien den 10. mars 1871 at "Skibet
... er bestemt til Frugtfart. Det er 100 Fod langt i Kjølen, største
Brædde på Tømmeret 24 Fod og forventes at blive en ualminnelig Seiler".
Men
fruktfarten ble raskt overtatt av dampskipene, så "Enos" gikk i
europeisk fraktfart til Skandinavia, England, Kontinentet og
Middelhavet.
Det finnes mange oppføringer i Norges Sjøfartstidende om anløpssteder, se Lenke for skippere under Kilde.
Havari 1893
Den 18. november 1893 kom "Enos" opp i et kraftig uvær i
Nordsjøen, fokkemasten gikk overbord, skipet fikk assistanse av en lokal fiskebåt og ble tauet inn til
Grimsby.
Mannskap og last ble berget, men skipet kondemnert, og last og skipsvraket ble solgt ved
auksjon.
Stormen som slo ut "Enos" var den verste i manns minne, se Kilde:
"The Great Storm In November, 1893"
" Last night Mr. Charles Harding read a paper at the meeting of the
Royal Meteorological Society on the great storm of the 16th to 20th
November. He said the storm was unquestionably the most violent of
recent years, and, so far as anemometrical records were concerned, the
wind attained a greater velocity than had previously been recorded in
the British Islands."
Norges Sjøfartstidende 19.1 1894 |
Som sagt mistet "Enos" deler av riggen og ble tauet inn til Grimsby av fiskebåten "Hero of Khartoum"
Det ble rettsoppgjør om bergelønn:
"Proces om Bjergeløn for norsk Skib", se hele referatet i Norsk Sjøfarttidende av 19. januar under Kilde.
Skipperen
på fiskeskuta angir:
"Den 18. Nov. laa han med sit Fartøi paa Fiske i
Nordsjøen ... der ... "ble hans Opmerksomhed vakt ved et hvitligt Lys
omkring 5 Mil i Læ. Han lagde bi indtil Daggry, da han fandt det Skib,
der havde afbrændt Blus, at være omtrent en Mil borte. Det var
Skonnerbrig "Enos" i usjødyktig Stand, uden Fokkemast".
Norges Sjøfartstidende 2. feb 1894 Fredrikstad |
Norges Sjøfartstidende 6. feb 1893 Skipskiste "Enos" Rott |
Vrakgods etter "Enos" funnet i Norge
Det viste seg at "Enos" hadde mistet mer enn fokkemasta.
For vel to måneder senere, på to steder i Norge, kom det melding om funn fra "Enos", fra Fredrikstad og fra Rott ved Stavanger.
I Fredrikstad fant man navneskiltet fra "Enos":
... "af sort farve med gule kanter og med Navnet "Enos".
Og ved Rott fant man kaptein H. Falnes sin skipskiste:
"Blandt annet fandtes en Kiste, hvori endel Bøker samt Breve og en Dobbeltkikkert m.m.. Paa Brevene staar: "H. Falnes, Skonnert "Enos" af Skudesnæs ..."
Museene både i Fredrikstad og Stavanger er kontaktet om disse funnene, men fra begge museene er svaret negativt.
Ingen av disse funnene er kjente og ikke musealt tatt vare på.
Postkort av "Harriet Thompson" 1894-1915 (Ex "Enos") |
"Enos" blir til "Harriet Thompson"
Vraket av "Enos" ble kjøpt av firmaet Charles Thompson i Hull.
Og seilte videre som "Harriet Thompson" til 1915, da den havarerte, se Kilde.
Avslutning
Med "Enos" ser vi djerv satsing, i et samarbeid av redere fra Vest- og Sør-Karmøy i seilskutetiden. Men "Enos" viser også hvordan dampskipene overtok mer og mer.
Og da falt våre lokale rederne av i utviklingen der motor overtok for seil.
Skudeneshavn 30. september 2024
Jan Marton Jensen
PS:
Regnskapsboken for "Enos" for årene 1883 til 1895 er tatt vare på på Åkra.
Her utgang til forsiden av regnskapsboken: Lenke
Kilde:
Bilde på "Tidsmaskinen" av "Enos": Lenke
Bilde på Tidsmaskinen av "Hilda"
Informasjon fra Jostein Hellesland til bildet om Severin Olsen: Lenke
November 1893
Life Boat Magazine Archive
"The Great Storm In November, 1893"
https://lifeboatmagazinearchive.rnli.org/volume/15/171/the-great-storm-in-november-1893
19. januar 1894
Norges Sjøfartstidende
Artikkel om rettsoppgjør i Grimsby om bergelønn for "Enos"
"Proces om Bjergeløn for norsk Skib": Lenke
1990
Gøthe Gøthesen
Norsk Sjøfartsmuseum
"Norske skipskonstruktører på 1700- og 1800-tallet": Lenke
Om skipsbygger Carl Andreas Hansen
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Carl_Andreas_Hansen
Om Benedicte Cappelen - "Hans Cappelens Enke"
https://no.wikipedia.org/wiki/Benedicte_Cappelen
1871-1893
Anløpsinformasjon i norske aviser
Oppslag i Nasjonalbiblioteket på "Enos + Skipperens etternavn"
"Enos Larsen" 362 oppføringer: Lenke
"Enos Pedersen" 176 oppføringer: Lenke
"Enos Falnes" 3 oppføringer: Lenke
"Harriet Thompson" (ex "Enos")
https://mha.mun.ca/pviewphoto.php?Record_ID=19134&pagev=5
2022
"Vestante" - Årsskrift for Åkrehamn Kystmuseum"
Odd Henning Johannessen
"Historia om Tørres Nilsen og Andreas Hansen", side 32-37: Lenke
Mye interessant. Flott innsats. Jan Marton.
SvarSlett