18. april 2024

1872: Veihistorie - Avishistorie og ikke minst: Feiring med taler og vin i glasset


Krunå på Haga             17. februar 2015    Foto: Jan Marton Jensen

Åpningsbildet her vil mange kjenne igjen. Det er den såkalte "Krunå" som står på Haga, til minne om den nye hovedveien som ble bygd da på Sør-Vest-Karmøy. - Tilsvarende "Kruner" står både på Stava og på Sevland.
Året 1872 betyr at Norge er i union med Sverige, og det er emblemet til svenskekongen Carl XV som vises her. Han døde 18. september 1872, da overtok broren Oscar II, det er Oscar II sitt emblem vi finner på Stava.

Blogginnlegget har fått en beskrivende tittel for innholdet.
Vi får både veihistorie og avishistorie, og ikke minst beskrivelse av den feiring og glede man tydelig uttrykte den 26. oktober 1872 da veien ble åpnet. Dette vet vi detaljert om fordi en lokal avis var tilstede og ga en fyldig rapport. 

Men vi tar det i rekkefølge:

Veihistorie - 1870-tallet
Det var på 1870-tallet den hovedveien på Karmøy ble bygget som vi fortsatt bruker.
Karl Sjøen har en grundig artikkel om dette, "Den gamle vegen på vestsida av Karmøy", se Kilde.
Det var sterkt behov for ny og bedre vei i ny trase.  - Og husk at dette var før bilens tid ...
Sjøen skriver:
"På 1860-talet blei det i kommunestyra på Karmøy drøfta å byggja ein betre veg frå Haugesund til Skudeneshavn. Vegen blei planlagt og godkjent av innanriksdepartementet i Oslo, og i åra frå 1870 til 1877 blei vegen bygd ut i etappar. "  - Videre info i Karl Sjøens artikkel , som anbefales.

Karmsundsposten 1862 "Blad for Haugesund, Skudesnæshavn og Kobbervig"

Avishistorie - Karmsundsposten
Den avisen der vi straks skal finne feiringsreportasjen fra 1872, det er  "Karmsundsposten".
Avisen kom ut i Haugesund i årene 1861 til 1915, og er omtalt slik i Store Norske Leksikon, se Kilde:
"Historie"
"Grunnleggeren av Haugesunds første avis het Christoffer Nymann og var født i Stavanger. Nymann fikk sin kongelige bevilling som boktrykker i januar 1861. I mars var han på plass i Haugesund, og allerede i mai var både trykkeriet og avisen i drift. Karmsundposten skulle være et «Blad for Haugesund, Skudesnæshavn og Kobbervig» og erklærte seg etter hvert som et Venstre-blad.

Karmsundsposten kom ut mandag og fredag og kostet to spesidaler i året. Avisen var den første tiden i «et format som et skikkelig stort lommetørkle og med fire to-spaltede sider»".

"Flere konkurrenter"
"1880 overtok Søren Nymann avisen som hans far grunnla. Han reiste imidlertid til Amerika et par år senere, og i hans fravær var det Bernt Seland som redigerte Karmsundsposten. Så kom Nymann hjem i 1895 og overtok igjen, mens Seland samme året grunnla Haugesunds Avis, også en Venstre-avis.
Markedet var ikke stort nok for begge, og i årene som fulgte, tapte Karmsundsposten for Haugesunds Avis".


Karmsundsposten med sin oppstart i 1861, og så 54 år med avisdrift, det er imponerende.
Her er det mye interresant stoff, - det er ikke alltid så lett å tilegne seg, layouten og datidens skrift gjør lesing krevende.
Men med søkemulighet på ord i digitaliserte utgaver som ligger på Nasjonalbibliotekets nettside, da  kan man finne små gullkorn. Jeg søkte slik med søkeord "Kvilhaug" for å finne informasjon om en sak derfra, og opp kommer tilslag som muliggjør dette blogginnleggets hoveddel.
Det er snakk om den feiringen man hadde i 1872 da veien fra Skudeneshavn til Ferkingstad ble åpnet.
Det ble ikke spart på festlighetene, og det kommer godt fram i reportasjen i Karmsundsposten.
Og så ble dette også en nasjonal nyhet, for både Aftenposten og Drammens Blad har trykket samme histore, og gitt Skudeneshavn reklame.

Karmsundsposten 30. oktober 1872        Første side
Her følger hele artikkelen i Karmsundsposten. Den har ingen overskrift eller tittel, slik man er vant med idag.
Men den ble presentert på førstesiden i Karmsundspostens utgave den 30. oktober 1872.
Jeg har valgt som beskrivelse:

Veiåpning 26. oktober 1872 - Feiring med taler og vin i glasset

"Haugesund den 29de Oktober"

"Lørdag den 26de dennes overleveredes Veiparcellen Skudesnæshavn-Ferkingstad til Amtmanden. Uagtet denne en Mil lange Parcel er en Alen smalere Vei og med tildels noget større Stigningsforholde end Kopervigs-Tjøsvolds-Parcellen, så vitner den dog om, at den er anlagt af den samme Mester i Veibygningskunsten.
Naar man nu kjører den nye Vei og ser paa den ved Siden af liggende gamle, har man ofte Anledning til at opkaste det Spørgsmål: Hvorledes har man dog i saa mange Aar og i et saa tætbefolket Strøg kunnet hjælpe sig med et saa dårligt Kommunikasjonsmiddel?

Det er overmaade interessant at iagttage den Glæde, hvormed Folket modtager og omtaler det uerstatterlige Gode, som skjænkes det ved den nye Vei.

Den festlige Tilstelning i Skudesnæshavn i Anledning Dagen vitner noksom om, at dette med Hensyn til de almindelige Kommunikasjonslinier saa uheldigt stillede Sted tilfulde forstaar den Betydning, Veianlegget har for det.

Under Salut og Flagning saavel i Byen som på Havnen drog omtrent Kl. 11 om Formiddagen det lange Tog med Amtmanden og Veiens Bygmester, Ingeniør Lorange, i Spidsen gjennom Æresporte henover den i Byens Nærhet liggende Vei.
Ankommen til Gaarden Kvilhaug modtoges man af Skudesnæs Landsogns Kommunestyrelse, der inviterede Amtmanden med Følge inn paa et Glas Vin. Her udbragte da Amtmanden en Skaal for Veien, idet han i faa men sande Ord antydede Veianlægges Betydning for Distriktet og takkede de tilstedeværende Kommunemænd for den Iver og Interesse, hvormed de paa deres Side havde søgt at fremme denne store Sag.
Skaalen besvaredes af  Ordfører I Midthaug med et hjerteligt Tak fra Kommunen til Amtmanden for hans kraftige Medvirken til dette Godes Opnaaelse samt med et varmt Ønske om Herrens Bistand og Velsignelse til fremtidig Virken i hans ansvarsfulde Kald.

Kl. 6 samledes man i Madame Hagas store og rommelige Hus til en Festmiddag.
Værelsene  var smakfuldt dekorerede og Beværtningen var splendid. Skaalerne bleve drukne dels i Rhinskvin og dels i Champagne, og det hele vitnede om, at man i Skudesnæshavn havde baade Hjertelag og Raad til at traktere godt. Skaalernes lange Rekke aapnedes af Magistraten, Hr. Lensmand Krog, med Byens Tak til Amtmanden, hvilken Skaal Amtmanden i en længere Tale besvarede med at fremholde Veiens Betydning for Stedet samt med Ønsket om Held og Velsignelse over Skudesnæshavn.
Vi ville ikke trætte vore læsere med en tør Opregnen af alle de Skaaler, der siden Slag i Slag fulgte på hinanden, hvorfor det maa være nok at bemærke, at alle Tilstedeværende, der hadde havt nogen Befatning med Veisagen, bleve erindrede, og at det hele gik gemytligt og hyggeligt til.

Festen fik en dobbelt Karakter derved, at Hr. Toldinspektør Andersens nærforestaaende Bortflytten til sit nye Embede som Toldinspektør i Christiania  gav Anledning til at erindre hans lange og fortjenstfulde Virksomhed for Ladestedet og at uttale det Savn, der vilde opstaa ved Tabet af en saa fremragende Personlighed. I sin Tale berørte Amtmanden med for Andersen særdeles hædrende Udtryk denne Side ved den festlige Sammenkomst, ligesom Ordfører Kjeldsen tolkede Kommunens Tak for hva Andersen havde været for Stedet.

Der arbeides nu paa den sidste Parcel, der skal forbinde Tjøsvold med Ferkingstad, og naar denne bliver færdig - som vi haabe i Løbet af Vinteren - vil endelig Skudesnæshavn og Kopervig kunne glæde sig over en tidsmæssig Landkommunikation, som de saa længe have savnet.

Kopervig-Udvig-Parcellen vil blive paabegyndt fra Kopervig nordover med det allerførste."

Avslutning
Lørdag 26. oktober 1872:
- Salutt, Flagging, Æresportal og Festmiddag i Skudeneshavn.
- Takketaler og skåling: Vin på Kvilhaug, og Rhinskvin og Champagne i Skudeneshavn, i huset etter Salve Haga i Søragadå, der det før var apotek.

Det VAR en stor sak å få ny vei.
Mye glede ble utløst ved innvielsen.
Og denne artikkelen i Karmsundsposten formidler dette på en grundig måte.
Vi får en lokal historietime med detaljer som gir oss innsikt i viktige begivenheter for 152 år siden.
Historien blir levende , og det kan vi takke  journalisten i Karmsundsposten for.

Og veien?
Den bruker vi fortsatt.


Skudeneshavn  18. april 2024

Jan Marton Jensen


Kilde:
Carl IV av Norge - Carl XV av Sverige   (3. mai 1826 - 18. september 1872)
Konge  29. juli 1959 - 18.september 1872  -  Visekonge Norge fra 29. mai 1856
https://no.wikipedia.org/wiki/Karl_IV

4. februar 2023
Karl Sjøen i Karmøynytt
"Den gamle vegen på vestsida av Karmøy"
https://www.karmoynytt.no/den-gamle-vegen-pa-vestsida-av-karmoy/s/25-161-45730

Om "Karmsundsposten", som utkom fra 1861 til 1915
https://snl.no/Karmsundposten

Nasjonalbiblioteket
"Karmsundsposten" - Utgaver digitalisert
https://www.nb.no/search?q=karmsundposten&mediatype=aviser&sort=dateasc&series=%22Karmsundposten%22

30. oktober 1972
Karmsundsposten
Artikkel på førstesiden om veiåpning Skudeneshavn - Ferkingstad og feiring 26. oktober
https://www.nb.no/items/47185d1f37841009ee4416f120453d7f?page=0&searchText=karmsundposten

11. november 1872
Drammens Blad
Artikkel om veiåpningen Skudenes-Ferkingstad, og om feiringen:
https://www.nb.no/items/7cfdb4f0a27ebc8e6ecf413f11d54cc8?page=0&searchText=Skudesn%C3%A6shavn



2 kommentarer: