Selvportrett Ketura Jacobsen Original: Glassplate 8x11 cm i eie av Olav K. Falnes |
Hun levde av sin fotografering og hadde eget fotoatelier.
På begynnelsen av 1900-tallet skulle alle fotografere seg, og det var også storhetstiden for postkort.
Ketura deltok på begge områder, og markerte seg tidlig som en dyktig fotograf.
Ja, noen vil si en kunstner, for fotografering kan være kunst.
Temaet for dette blogginnlegget er "Portrettfotografen Ketura Jacobsen".
Der er en stor samling portrettbilder etter Ketura, originaler på glassplate, tatt vare på av Olav K. Falnes.
Når man studerer disse portrettbildene er det slående hvordan utførelsen og lyssettingen er den samme hos Ketura som hos de store historiske malerne fra 1400-,1500- og 1600-tallet, som Antonello da Messina (1430-1479), Leonardo da Vinci (1452-1519) og Rembrandt (1606-1669).
Utsnitt "Marias bebudelse" 1476 av Antonello da Messina |
Så kalles da også denne lyssettingen av portretter for "Rembrandt-lyssetting", se Kilde.
Her er dette vist på maleriet "Marias bebudelse" av
den italienske maleren Antonello da Messina fra 1476:
- En side av fjeset godt opplyst
- Et triangel av lys er på det andre kinnet under øyet
- En skygge av nesen er på dette andre kinnet, men ikke ned på leppene
Kristine Jacobsen (1846-1936) Foto: Ketura Jacobsen |
Vi kan se av den nevnte portrettsamlingen etter Ketura at hun har både øvt seg på og praktisert "Rembrandt-lyssetting". Spesielt er der mange ulike portretter av Keturas mor Kristine Jacobsen (1846-1936).
Kristine er blitt fotografert så å si fra alle sider, og alltid med utprøving av en lyssetting som kan gi det beste resultatet.
Man kan spørre seg: Hvor hadde Ketura denne kunnskapen om portrett-fotografering fra?
Og da er det to piler som peker mot danske fotografer:
- Ketura skal ha gått i lære i København, sannsynligvis hos den berømte hoffotograf Elfelt (1866-1931).
- Ketura fikk opplæring i Skudeneshavn av den danske fotograf Emil Dinesen (1875-1915), som var her i 1900-1902. Dinesen er kjent for å være "flink med lyset", og det samme sies om Ketura.
Foto: Ketura Jacobsen |
Så tar vi fram et bilde til. For her har teknikken med foto på
glassplate åpnet for "doktorering" og forbedring av bildet.
Originalen er her en glassplate på 9x12 cm. På dette negativet er det risset litt på baksiden, - og dette fremstår som
belyst hår, fra nakken og opp, til venstre.
Det er videre gjort
"gnidning" bak på glassplaten, dette fremstår som et mørkere felt over og til
venstre for hodet.
I margen i glassplaten er skrevet: Jacobsen, og videre noe vanskelig
lesbart, kan være ala "m??? Lena 21"
Det er usikkert hvem dette er.
Det kan være Ketura sitt søskenbarn Ketura Olene (Lina) Jacobsen g.Gilchrist (1870-1939). - Hun er fotografert mange ganger av og sammen med Ketura.
Men det kan også ligne på Ketura selv.
Mona Lisa Maleri av Leonardo da Vinci ca 1515 |
Det er slående når man ser bilder fra Keturas atelier så har hun et bakteppe som nesten er lik Leonardos bakgrunn.
En bakgrunn gir dybde i bildet, men skal være bare det, en bakgrunn, gjerne litt diffus.
Fra Wikipedia om "Mona Lisa"-bildet:
"The painting was one of the first portraits to depict the sitter in
front of an imaginary landscape, and Leonardo was one of the first
painters to use aerial perspective.[69] The enigmatic woman is portrayed
seated in what appears to be an open loggia with dark pillar bases on
either side. Behind her, a vast landscape recedes to icy mountains.
Winding paths and a distant bridge give only the slightest indications
of human presence. Leonardo has chosen to place the horizon line not at
the neck, as he did with Ginevra de' Benci, but on a level with the
eyes, thus linking the figure with the landscape and emphasizing the
mysterious nature of the painting.[66]"
Kristine Jacobsen Foto: Ketura Jacobsen |
Ketura sitt atelier
Bilde av Ketura sitt atelier vises her: Lenke
Der ser vi "settingen" for portrettbilder, med utstyr og bakteppe, og nå ser vi likheten med Leonardos bakgrunn.
Her er dette tydelig på det siste bildet vi viser her:
Mor Kristine Jacobsen, fotografert i Keturas atelier, og med bakteppet diffust i bakgrunnen.
Og nå er Kristine typisk "Rembrandt -lyssatt".
Her er ikke glassplaten "doktorert", i motsetning til noen av bildene over her.
Der har Ketura gnikket på baksiden av glassplaten for å gjøre den mer diffus, slik at det er den portretterte personen som får all oppmerksomheten.
På dette siste bildet har ikke det vært nødvendig ....
Konklusjon
Et godt portrettbilde er kunst.
Og det er ingen tilfeldigheter at det blir kunst.
Det sørger en god kunstner for.
Skudeneshavn 18. februar 2023
Jan Marton Jensen
Kilde:
2016
Haugalendingen 2015-2016 - Årbok for Haugalandmuseene
"Fotografene", side 60 ff:
Merete Sønsterud og Jan Marton Jensen: "Ketura Jacobsen - Fotografen i Skudeneshavn"
https://en.wikipedia.org/wiki/Rembrandt_lighting
https://no.wikipedia.org/wiki/Rembrandt
"Marias bebudelse" - Maleri av Antonello da Messina: Lenke
https://no.wikipedia.org/wiki/Antonello_da_Messina
"Mona Lisa" - Maleri av Leonardo da Vinci:
https://no.wikipedia.org/wiki/Mona_Lisa
https://no.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci
https://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Elfelt
https://www.fotohistorie.com/dinesen-emil-kbh.html
Ketura Jacobsens atelier i Skudeneshavn: Lenke
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar