18. februar 2023

Portrettfotografen Ketura Jacobsen

Selvportrett  Ketura Jacobsen      Original: Glassplate 8x11 cm i eie av Olav K. Falnes
Ketura Jacobsen (1882-1967) var den store fotografen i Skudeneshavn.
Hun levde av sin fotografering og hadde eget fotoatelier.
På begynnelsen av 1900-tallet skulle alle fotografere seg, og det var også storhetstiden for postkort.
Ketura deltok på begge områder, og markerte seg tidlig som en dyktig fotograf.
Ja, noen vil si en kunstner, for fotografering kan være kunst.

Temaet for dette blogginnlegget er "Portrettfotografen Ketura Jacobsen".
Der er en stor samling portrettbilder etter Ketura, originaler på glassplate, tatt vare på av Olav K. Falnes.
Når man studerer disse portrettbildene er det slående hvordan utførelsen og lyssettingen er den samme hos Ketura som hos de store historiske malerne fra 1400-,1500- og 1600-tallet, som Antonello da Messina (1430-1479), Leonardo da Vinci (1452-1519) og Rembrandt (1606-1669).

Utsnitt "Marias bebudelse" 1476 av Antonello da Messina

Så kalles da også denne lyssettingen av portretter for "Rembrandt-lyssetting", se Kilde.

Her er dette vist på maleriet "Marias bebudelse" av den italienske maleren Antonello da Messina fra 1476:
- En side av fjeset godt opplyst
- Et triangel av lys er på det andre kinnet under øyet
- En skygge av nesen er på dette andre kinnet, men ikke ned på leppene



Kristine Jacobsen (1846-1936) Foto: Ketura Jacobsen


Vi kan se av den nevnte portrettsamlingen etter Ketura at hun har både øvt seg på og praktisert "Rembrandt-lyssetting". Spesielt er der mange ulike portretter av Keturas mor Kristine Jacobsen (1846-1936).
Kristine er blitt fotografert så å si fra alle sider, og alltid med utprøving av en lyssetting som kan gi det beste resultatet. 

Man kan spørre seg: Hvor hadde Ketura denne kunnskapen om portrett-fotografering fra?

Og da er det to piler som peker mot danske fotografer:
- Ketura skal ha gått i lære i København, sannsynligvis hos den berømte hoffotograf Elfelt (1866-1931).
- Ketura fikk opplæring i Skudeneshavn av den danske fotograf Emil Dinesen (1875-1915), som var her i 1900-1902. Dinesen er kjent for å være "flink med lyset", og det samme sies om Ketura.

 

Foto: Ketura Jacobsen

Så tar vi fram et bilde til. For her har teknikken med foto på glassplate åpnet for "doktorering" og forbedring av bildet.
Originalen er her en glassplate på 9x12 cm. På dette negativet er det risset litt på baksiden, - og dette fremstår som belyst hår, fra nakken og opp, til venstre.

Det er videre gjort "gnidning" bak på glassplaten, dette fremstår som et mørkere felt over og til venstre for hodet.
I margen i glassplaten er skrevet: Jacobsen, og videre noe vanskelig lesbart, kan være ala "m??? Lena 21"

Det er usikkert hvem dette er.
Det kan være Ketura sitt søskenbarn Ketura Olene (Lina) Jacobsen g.Gilchrist (1870-1939).  - Hun er fotografert mange ganger av og sammen med Ketura.

Men det kan også ligne på Ketura selv.




Mona Lisa Maleri av Leonardo da Vinci ca 1515
Så må vi ta vi en kikk på kanskje verdens mest berømte maleri: "Mona Lisa" av Leonardo da Vinci.

Det er slående når man ser bilder fra Keturas atelier så har hun et bakteppe som nesten er lik Leonardos bakgrunn.
En bakgrunn gir dybde i bildet, men skal være bare det, en bakgrunn, gjerne litt diffus.

Fra Wikipedia om "Mona Lisa"-bildet:
"The painting was one of the first portraits to depict the sitter in front of an imaginary landscape, and Leonardo was one of the first painters to use aerial perspective.[69] The enigmatic woman is portrayed seated in what appears to be an open loggia with dark pillar bases on either side. Behind her, a vast landscape recedes to icy mountains. Winding paths and a distant bridge give only the slightest indications of human presence. Leonardo has chosen to place the horizon line not at the neck, as he did with Ginevra de' Benci, but on a level with the eyes, thus linking the figure with the landscape and emphasizing the mysterious nature of the painting.[66]"


Kristine Jacobsen               Foto: Ketura Jacobsen


Ketura sitt atelier

Bilde av Ketura sitt atelier vises her: Lenke 

Der ser vi "settingen" for portrettbilder, med utstyr og bakteppe, og nå ser vi likheten med Leonardos bakgrunn.

Her er dette tydelig på det siste bildet vi viser her:
Mor Kristine Jacobsen, fotografert i Keturas atelier, og med bakteppet diffust i bakgrunnen. 

Og nå er  Kristine typisk  "Rembrandt -lyssatt".

Her er ikke glassplaten "doktorert", i motsetning til noen av bildene over her.
Der har Ketura  gnikket på  baksiden av glassplaten for å gjøre den mer diffus, slik at det er den portretterte personen som får all oppmerksomheten.

På dette siste bildet har ikke det vært nødvendig
....

 

Konklusjon
Et godt portrettbilde er kunst.
Og det er ingen tilfeldigheter at det blir kunst.
Det sørger en god kunstner for.

Skudeneshavn   18. februar 2023

Jan Marton Jensen

Kilde:

2016
Haugalendingen 2015-2016 - Årbok for Haugalandmuseene
"Fotografene", side 60 ff:
Merete Sønsterud og Jan Marton Jensen: "Ketura Jacobsen - Fotografen i Skudeneshavn"

https://en.wikipedia.org/wiki/Rembrandt_lighting

https://no.wikipedia.org/wiki/Rembrandt

"Marias bebudelse" - Maleri av Antonello da Messina: Lenke 

https://no.wikipedia.org/wiki/Antonello_da_Messina

"Mona Lisa" - Maleri av Leonardo da Vinci:
https://no.wikipedia.org/wiki/Mona_Lisa

https://no.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci

https://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Elfelt

https://www.fotohistorie.com/dinesen-emil-kbh.html

Ketura Jacobsens atelier i Skudeneshavn: Lenke 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar