15. april 2021

Hyllest til Karmsund bru

Karmsund bru sett fra Norheimsiden       Total lengde 691 m, Spenn 184 m, Fri høyde 46 m.     Kilde: Wiki

Karmsund bru ble åpnet 22. oktober 1955 av Kronprins Olav.
Den var en revolusjon for trafikken til og fra Karmøy ... og har bidratt sterkt til det Karmøy er idag ... en livskraftig øy og kommune.

Før brua kom hadde man Salhusferja.
Den kom i 1918 som Norges første dedikerte bilferge.
Men i årene etter 2. verdenskrig var den blitt en klar hemsko for utviklingen av Karmøy.

Salhusferja under Karmsund bru
Her passerer Salhusferja mens Karmsund bru er under bygging. Man ser bussen fra Karmøyruta stikker langt utenfor akterenden av ferja.
Salhusferja kom i drift i november 1918. Den hadde plass til 2 biler eller 1 buss, og 53 passasjerer. Den var Norges første dedikerte bilferje.
Ferja gikk mellom klokka 07.00 og 22.00 ... det var ingen faste avgangstider.

Liten motorkraft gjorde at overfarten kunne ta sin tid når strømmen i Salhus var på sitt sterkeste.


På Karmøy i 1955 var det 7 kommuner.

"Karmøy landfast 1955"     224 sider    Forside


Realiseringen av Karmsund bru var så viktig at kommunene gikk sammen om et "festskriv" ... ja faktisk en bok på 224 sider:
"Karmøy landfast 1955",  redaktør var H. Holst Roness.
 
Det ble skrevet fagartikler i boka  av de beste forfattere ... om Karmøys historie, næringsliv, kulturliv mm. 
De 100 første sidene av boka har artikler av Sigurd Jacobsen, H.Holst Roness, Jan Petersen, Lars Skadberg, Tormod Torfæus, Nils Fjeldkårstad, Simon Nes, Gunnar Liknes, Thomas Stange, O. Moen, Vigleik Rosseland, Ingolv Ytreland, Olaf Kallevig, Nils Aarøy og Olav Farstad.
 
Alle de 7 kommunene bidro med artikkel om egen kommune
 
Og nesten alle bedrifter på Karmøy i 1955 må ha avertert i boka ... den er full av annonser som dermed beskriver næringslivet i 1955. - Det er nesten skremmende å se hvor mange av disse som ikke eksisterer lenger.

 

Skudenes kommune hadde sitt eget opplegg.
Der syntes man begivenheten var så spesiell at det måtte et hyllingsdikt til: 
"Helsing frå Skudenes"
Det kommer her (side 190 i "Karmøy landfast 1955"):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Det er tydelig at poeten i Skudenes kommune har opplevd den åpne Salhusferja, ref:
"No slepp me på ferga å stampa i kø,
skjelva av frost i hagl og snø " ...

Og han (eller hun) fra Skudenes fikk rett mht utviklingen for Karmøy:
- Det ble ... "framtak og velstand".

Og avslutningen er sannspådd:   
"So ynskjer med då og vil tru,

at eit bindande band millom øy og land,

d e t   v e r t   K a r m s u n d   B r u."

Og ikke bare ..."eit bindande band" ... men også et landemerke og utsiktspunkt.
For da Hydro vurderte nytt aluminimsverk hadde Styrk Fjærtoft og O.M. Wikre en baktanke etter et møte med Hydro-representanter i Haugesund i 1960. Styrk Fjærtoft påpekte at Hydro-herrene ikke kunne reise hjem fra Haugesund uten videre:
"- Vener, sa han, - De kan ikkje fara frå Haugesund uten å ha sett de tri bruene, Bakarøybrunå, Risøybrunå, og brua over Karmsundet".

Øverst på Karmsund bru ble det en behendig stopp ... derfra pekte Fjærfoft og Wikre sørover på Håvik og sa at der måtte det nye aluminiumsverket ligge.

Og da konkluderer Peder Eliassen/Bjarne Aagaard Strøm i sin bok fra 1989 "Av egen kraft" slik:
"Da Fjærtoft og O.M Wikre fikk Hydros El-kraft-sjef Rolf Heggenhougen og Hydros byggetekniske sjef Arne Giæver med til denne brua (Karmsund bru) var første slaget vunnet". (Eliassen/Strøm: "Av egen kraft", side 21).

Oppsummert:
Det er all grunn til å hylle Karmsund Bru.
Poeten fra Skudenes skjønte dette i 1955 ved sitt valg av poesi i stedet for prosa: Et hyllingsdikt.
Og Wikre og Fjærtoft skjønte kraften i å kunne stå øverst på Karmsund bru og peke ut Håvik, stedet der Karmøy skulle få sin inngang i moderne storindustri.

God kommunikasjon er avgjørende for samfunnsutviklingen.
Og her står Karmsund bru i en særklasse:
Uten Karmsund bru ... intet moderne Karmøy!



Skudeneshavn 15. april 2021

Jan Marton Jensen

PS:
Hvem kan poeten fra gamle Skudenes kommune være ... som i 1955 skrev dette hyllingsdiktet?
Noen forslag? 

 

Kilde:

https://no.wikipedia.org/wiki/Karmsund_bru      (ÅDT i 2020 var 18.020 biler).

https://no.wikipedia.org/wiki/MF_%C2%ABSalhusf%C3%A6rgen%C2%BB

Album på Skudenesbilder: Karmsund bru og Salhusferja

Karmøy landfast 1955
"Utgitt i anledning åpningen av Karmsund bru", redaktør H. Holst Roness: "Karmøy landfast 1955" 

Statens Vegvesen 1955 
Teknisk beskrivelse 52 sider: "Karmsund bru"  
 
15. oktober 2014
Stina Steingildra: "Bestefar bygger bru"
 
Juni 1989
Peder Eliassen/Bjarne Aagaard Strøm:
"Av egen kraft - Hydro Aluminium Karmøy fabrikker 1963-1988", side 21 : Lenke
 
 


 

 

 



4 kommentarer:

  1. En mulighet er nevnt at diktet "Helsing frå Skudenes" kan være skrevet av Lars Olav Tunbø (1927-2001). Diktet er på nynorsk ... og Tunbø var ihuga målmann og i ledelsen av Skudenes Mållag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg mener det er Hans Lurane som har skrevet diktet(aktiv lokalpolitiker i 1955).Håkon Tjøstheim

      Slett
    2. Ja, da er det nok Hans Lurane. Jeg finner at han i mange år var medlem av kommunestyret i Skudenes, og også varaordfører. Han var en kjent prolog-skriver og oppleser av egne og andres verk i lokale møter. Og faktisk også medlem av Overskjønnsnemda for Salhusbrua ... som i 1952 økte betalingen til de grunneiere på Torvastad som måtte avstå arealer til den nye Karmsund bru.(Hgsd Avis 9.februar 1952, side 10).

      Slett
  2. Hva med framtida for Karmsund bru?
    Nå er den blitt 65 år.
    Nærmer den seg pensjonsalderen? Holder den mål i nye 10-år?
    Statens Vegvesen mener at PLANLEGGINGEN av NY Karmsund bru må starte NÅ.
    Slik at den kan komme med i den neste såkalte NTP.
    Så da får vi nok ganske snart temaet Karmsund bru på dagsorden igjen.
    Og noe å glede oss til ... slik nåværende Karmsund bru har vært i generasjoner.

    SvarSlett