Karmsund bru sett fra Norheimsiden Total lengde 691 m, Spenn 184 m, Fri høyde 46 m. Kilde: Wiki |
Karmsund bru ble åpnet 22. oktober 1955 av Kronprins Olav.
Den var en revolusjon for trafikken til og fra Karmøy ... og har bidratt sterkt til det Karmøy er idag ... en livskraftig øy og kommune.
Salhusferja under Karmsund bru |
Liten motorkraft gjorde at overfarten kunne ta sin tid når strømmen i Salhus var på sitt sterkeste.
På Karmøy i 1955 var det 7 kommuner.
"Karmøy landfast 1955" 224 sider Forside |
Det er tydelig at poeten i Skudenes kommune har opplevd den åpne Salhusferja, ref:
"No slepp me på ferga å stampa i kø,
skjelva av frost i hagl og snø " ...
- Det ble ... "framtak og velstand".
Og avslutningen er sannspådd:
"So ynskjer med då og vil tru,
at eit bindande band millom øy og land,
d e t v e r t K a r m s u n d B r u."
Og ikke bare ..."eit bindande band" ... men også et landemerke og utsiktspunkt.
For da Hydro vurderte nytt aluminimsverk hadde Styrk Fjærtoft og O.M. Wikre en baktanke etter et møte med Hydro-representanter i Haugesund i 1960. Styrk Fjærtoft påpekte at Hydro-herrene ikke kunne reise hjem fra Haugesund uten videre:
"- Vener, sa han, - De kan ikkje fara frå Haugesund uten å ha sett de tri bruene, Bakarøybrunå, Risøybrunå, og brua over Karmsundet".
Øverst på Karmsund bru ble det en behendig stopp ... derfra pekte Fjærfoft og Wikre sørover på Håvik og sa at der måtte det nye aluminiumsverket ligge.
"Da Fjærtoft og O.M Wikre fikk Hydros El-kraft-sjef Rolf Heggenhougen og Hydros byggetekniske sjef Arne Giæver med til denne brua (Karmsund bru) var første slaget vunnet". (Eliassen/Strøm: "Av egen kraft", side 21).
Oppsummert:
Det er all grunn til å hylle Karmsund Bru.
Poeten fra Skudenes skjønte dette i 1955 ved sitt valg av poesi i stedet for prosa: Et hyllingsdikt.
Og Wikre og Fjærtoft skjønte kraften i å kunne stå øverst på Karmsund bru og peke ut Håvik, stedet der Karmøy skulle få sin inngang i moderne storindustri.
Og her står Karmsund bru i en særklasse:
Skudeneshavn 15. april 2021
Jan Marton Jensen
Kilde:
https://no.wikipedia.org/wiki/Karmsund_bru (ÅDT i 2020 var 18.020 biler).
https://no.wikipedia.org/wiki/MF_%C2%ABSalhusf%C3%A6rgen%C2%BB
Album på Skudenesbilder: Karmsund bru og Salhusferja
Karmøy landfast 1955
"Utgitt i anledning åpningen av Karmsund bru", redaktør H. Holst Roness: "Karmøy landfast 1955"
En mulighet er nevnt at diktet "Helsing frå Skudenes" kan være skrevet av Lars Olav Tunbø (1927-2001). Diktet er på nynorsk ... og Tunbø var ihuga målmann og i ledelsen av Skudenes Mållag.
SvarSlettJeg mener det er Hans Lurane som har skrevet diktet(aktiv lokalpolitiker i 1955).Håkon Tjøstheim
SlettJa, da er det nok Hans Lurane. Jeg finner at han i mange år var medlem av kommunestyret i Skudenes, og også varaordfører. Han var en kjent prolog-skriver og oppleser av egne og andres verk i lokale møter. Og faktisk også medlem av Overskjønnsnemda for Salhusbrua ... som i 1952 økte betalingen til de grunneiere på Torvastad som måtte avstå arealer til den nye Karmsund bru.(Hgsd Avis 9.februar 1952, side 10).
SlettHva med framtida for Karmsund bru?
SvarSlettNå er den blitt 65 år.
Nærmer den seg pensjonsalderen? Holder den mål i nye 10-år?
Statens Vegvesen mener at PLANLEGGINGEN av NY Karmsund bru må starte NÅ.
Slik at den kan komme med i den neste såkalte NTP.
Så da får vi nok ganske snart temaet Karmsund bru på dagsorden igjen.
Og noe å glede oss til ... slik nåværende Karmsund bru har vært i generasjoner.