14. mai 2020

Personlige opplevelser - Da freden kom til Skudeneshavn og Skudenes i mai 1945


Mange av opplevelsene som gjengis her gjelder det norske flagget.


Flere har meldt inn sine personlige opplevelser fra de tidlige maidagene da freden kom til Norge og
Skudeneshavn. Nedenfor er mottatte meldinger fra:
- Leiv Otto Dale
- Guri Mydland
- Erling Nordbø
- Svanhild Svoldal Djuve
- Torkel Riisdal
- Per Mandius Midbøe
- Gabriel Urbye
- Raymond Alfsvåg
Listen ajourføres og meldingene legges inn når/hvis det kommer flere.

LEIV OTTO DALE
Hei!

Når det gjelder frigjøringen var mitt første inntrykk da vi var på veg fra kirken og kom til "Hødden", nesten hjemme. Da kom en større gutt syklende og ropte: "Me ha vonne krigen, me har vonne krigen, gjentatte ganger. 
Det var Tor Reinertsen, busssjåføren. Og da måtte dagen vært 6. mai, for 6. mai var en søndag.
Da vi kom hjem til Kirkeveien 21 tok pappa, Leiv Dale oss med ned til Andreas Melhus. Det var søndag og butikken stengt. Men han tok oss med ned på kontoret og i nederste hylle fant han fram norske flagg, som hadde vært lagret siden før krigen, til meg og to søsken. 
Dette var før jeg begynte på skolen. Engelske fly var på vingene og slapp ned små fallskjermer som vi fant i hager og over alt, med småting i. Et engelsk krigsskip lå på gamlekaien og delte ut godterier til ungene. Det var kanskje 8. mai.
Det må ha vært 8. eller 9. mai var vi ungene med onkel Endre S. Andersen, speiderleder gjennom mange år, - og bar ut alle speidereffektene som hadde vært bortgjemt på loftet i postuthuset. Og det var ikke få ting som lå på plenen der. Han var jo snar til å fjerne alt som hadde med Baden Powell, speidere og England å gjøre før tyskerne kom. Og det reddet nok utstyret i de 5 årene.

Tar forbehold om alt er rett, men for meg står det klinkende klart.

Leiv Otto Dale
=============================

GURI MYDLAND
Om 7. mai:
"Dette er en dag jeg husker spesielt, det var min 7 års dag og mamma hadde laget fløtekake. Kaka var laget av egg fra egne høns, hv.mel (mamma hadde dårlig mage så hun fikk litt ekstra merker til hv.mel). Nå hadde mor skummet fløte av melka som vi fikk fra onkels kuer. Kaka var pyntet, nå ventet den bare på at alle skulle samles. Men ingen kom heim.
Jeg satt under bordet og gråt. Jeg forsto ingen ting.
Vi skulle jo ha 7 års fest, men de hadde glemt minstejenta.
De var på torget for å feire freden!!!"

Om 6. mai:
"6.mai 1945 var en fin vårsøndag og jeg, Guri ( Gulli Melhus) Mydland, hadde vært i kirka på Gudstjeneste sammen med min pappa, Kjøpmann Ole Melhus. Jeg var oppspilt, fullt klar over at jeg hadde fødselsdag neste dag, jeg ville bli 7 år og endelig nådd skolealderen. Men likevel, det vi begge to var mest opptatt av akkurat da, var at pappa på veien fra kirka hadde snappet opp at det var på vei til å bli Fred i landet. Han ville hjem og heise flagget. Da vi kom til hagen vår på Kirkeveien, lå jo flaggstanga nede. Det var gått i" glemmeboka." Likevel ropte han inn til mamma at hun måtte finne fram flagget som var godt gjemt. Mamma kom ut på verandaen og protesterte: "Ole, tenk deg om, det er ikke fred, du kan risikere å bli arrestert." Pappa måtte gi seg, men han tok meg i hånda og sa at vi to skulle gå ned til Havn. Der nede låste han seg inn bakdøra til forretningen "Jacob A. Melhus", Jeg ser han for meg da han bakerst i forretningslokalet begynte å klatre oppover hyllene. I mangel av andre varer hadde de tretallerkener og trefat der, dem skubbet han bort, og der bakerst på øverste hylle, fant han det han søkte: En bunt med Norske Flagg." Se her", sa han til meg, "ta desse og del dei ut til ungane".
Hvordan det videre gikk husker jeg ikke.
Det som nok gjorde mest inntrykk på meg var å se den store, voksne pappen min klatre i butikkhyllene."
==============================

ERLING NORDBØ, Sandhåland:
"7. mai heiste Erling Dybvik flagget godt synlig over hele Sandhåland og vi ungene sprang opp for å se. Det var et stort øyeblikk for en 7-åring, jeg tror ikke jeg hadde sett et norsk flagg før.
Tyske soldater gikk opp til Dybvik'en ... men de tok hverken ham eller flagget ... det ble hengende.
Erling Dybvik vart en tøffing, han hadde vært gullgraver i Klondyke, og sto for en støyt."

=============================
SVANHILD SVOLDAL DJUVE, Sandhåland 
"Jeg fikk beskjed av far om å gå på husene til folk på Sandhåland og si fra at de måtte ta med alle blendingsgardinene de hadde ... for de skulle brennes på et stort bål."
=============================
TORKEL RIISDAL
"Mor og jeg hadde vært i Vik og var på vei hjem i kveldingen. Da vi var kommet nederst i Kirkeveien sprang det en ung gutt ut fra Hansen-huset. Han ropte: "Det er fred, det er fred!" Så sprang han videre ned i sentrum, mens vi gikk hjem til Risdal. - Tror dette må ha vært søndag (6. juni), det var den dagen vi gikk på besøk."
=============================
 PER MANDIUS MIDBØE
" Den 7. mai hadde Alf Pedersen og jeg tidlig på dagen syklet til Dalsvatnet for å fiske aure med oter.
Utpå ettermiddagen syklet vi hjemover ... og da vi kom til Hovdastad så vi at noen hadde satt opp et norsk flagg, provisorisk på ei trestang. Da tenke vi: Nå er det blitt fred!
Da vi kom til Skudeneshavn var det masse folk og full festivitas i sentrum."
=============================
GABRIEL URBYE
"Det var spenning disse tidlige maidagene om hva som ville skje.
Kunne det komme invasjonsstyrker sjøveien?
Vi var en kameratgjeng som ofte gikk opp på Havnafjellet og speidet utover havet.
Vi var der sent og tidlig ... også etter at det var blitt mørkt.
En kveld ... i mørket ... så vi lysene fra en stor samling skip på vei inn Boknafjorden.
Vi så bare lanternene og ikke hva slags skip dette var ...
Det var skummelt ....  vi tenkte  at der var en invasjon på gang.
- Dette må ha vært i helgen ... 5. eller 6. mai."
=============================
RAYMOND ALFSVÅG
Mor og jeg kom nedover mot Havn fra Prestagården.
Det var på formiddagen ... må ha vært 7. mai.
Vi møtte Asbjørn Sevland .. han kom med hest og kjerre ned veien fra Vik.
Han ropte : Det er fred ... Dokke må gå te Havn!
Vi gikk hjem og så te byen.
Her var det tett av folk ... har aldri sett så mange før i Havn ... de kom til og med fra Åkra!
============================
 
 
Mer kommer?



Skudeneshavn   14. mai  2020

Jan Marton Jensen


Kilde:

Om vårt norske flagg
https://snl.no/Norges_flagg



1 kommentar:

  1. Dette var kjekt å lese☺. Husker godt onkel Ole (Melhus) og butikken med herlig duft av kaffe og kandissukker. Endre Andersen husker jeg også godt. Han og familien bodde hos oss i første etasje like etter krigen. Men - jeg husker jo ikke freden, bare alt som er blitt fortalt. Kjekt også å lese minner fra Sandhåland.

    SvarSlett